category-icon

Granią od Bystrej Ławki po Hruby Wierch

14 km
8 h 20 min
1.1 km
Słowacja, Kraj preszowski, Szczyrba, Powiat Poprad, Tatrzański Park Narodowy, Wewnętrzne Karpaty Zac

CHARAKTERYSTYKA TRASY

2018-05-06
Słowacja, Kraj preszowski, Szczyrba, Powiat Poprad, Tatrzański Park Narodowy, Wewnętrzne Karpaty Zac
category-icon
14 km
1119 m
1110 m
Średni
8 h 20 min
4.8/6
Hruby Szczyt chodził za mną już od dawna, a grań prowadząca na ten szczyt wydawała się ciekawa i z małymi trudnościami.
Start przy Szczyrbskim Stawie skąd udajemy się żółtym szlakiem w głąb Doliny Młynickiej pod drodze mijając efektowny Wodospad Skok. Po drodze pojawia się kilka płatów śniegu, który w cieniu jest zmrożony, jednak leży on na minimalnym nachyleniu więc nie stanowi problemy. Zwiększoną uwagę trzeba było zwrócić przy Capim Stawie, gdyż długiego płatu śniegu nie dało się ominąć, a jakiekolwiek potknięcie zwiastowało lądowanie w stawie. Na szczęście obyło się bez przygód i bezpiecznie przeszliśmy na drugą stronę płatu. Tuz przed przełęczą kolejny płat już w bardziej stromym terenie. Bez kolców przejście ryzykowne zatem podeszliśmy tylko częściom śniegu a dalej wpinaliśmy się po suchych skałach po lewej. W końcu docieramy na Bystrą Ławkę gdzie robimy sobie chwilę przerwy.
Od przełęczy kierujemy się na północ, a zaczynamy od obejścia pierwszej turni od wschodniej strony. Droga prowadzi ściśle granią, ale przejście jej jest dowolną interpretacją. Po jakimś czasie docieramy do punktu pośredniego czyli Furkotu. Dalej jeszcze ciekawsza część grani, to opadająca to wznosząca. Grunt stabilny, głazy trzymają się idealnie. I w końcu docieramy na Hruby Wierch gdzie jest wiele miejsca na odpoczynek i świetne widoki na całe Tatry.
Powrót na Furkot tą samą drogą, ale już do Bystrej Ławki nie idziemy tylko kierujemy się gruzowatym skosem w dół doliny Furkotnej gdzie czeka nas kilka płatów śniegu i możliwe zapadanie się w nim, co kilkukrotnie udaje się ale bez obrażeń. Dalej skręcamy do Chaty pod Soliskiem gdzie pijemy piwo a kierowca obrzydliwą Kofolę. Jak mu to może smakować? Z Chaty pozostaje już tylko zejście stokiem do samochodu.

Komentarze

NA TEJ TRASIE PRZYDA CI SIĘ MAPA Z NASZEJ APLIKACJI

Tatry
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Tatry
Polish and Slovak Tatra Mountains
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Polish and Slovak Tatra Mountains

The highest mountains in Poland and Slovakia are the only part of the Carpathians that present extremely Alpine characteristics. It is one of the most important tourist regions in Poland and Slovakia, which is the destination of thousands of tourists each year. The Tatra National Park is a protected area entered in UNESCO's World Network of Biosphere Reserves. The maps depicts three internal mountain chains: High Tatras, Western Tatras and Belianske Tatras. All the hiking routes, tourist attractions and ski resorts are marked on the map.

Tatra foothills in winter
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Tatra foothills in winter

The map covers the region of the Polish and Slovak Tatra Mountains, presenting detailed information about ski resorts, back-country ski trails, ice-skaing and sleighing centers, children friendly places and thermal resorts. Hiking routes are also marked on the map.

Małopolska na rowerze
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Małopolska na rowerze
Mapa przedstawia sieć zrealizowanych do tej pory (VII 2020) tras rowerowych:
- z projektu VeloMałopolska;
- Szlak wokół Tatr (część polska);
- inne szlaki rowerowe (lokalne terenowe, szlak Orlich Gniazd, Green Velo, Szlak karpacki). 
Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, VeloNatura oraz VeloMetropolis są w znacznej części gotowe. Pozostałe trasy: VeloRaba, VeloPrądnik i VeloRudawa są na etapie planowania lub budowy. Przebieg każdej ze wspomnianych tras został na mapie wyeksponowany i oznaczony odpowiednią tabliczką. Dodatkowo trasy zostały podzielone ze względu na rodzaj nawierzchni.
Tym sposobem rozróżniono:
- drogi asfaltowe dla rowerów, odseparowane od ruchu samochodowego;
- drogi szutrowe, ścieżki;
- drogi asfaltowe publiczne, przebieg w ruchu ogólnym (w większości są to odcinki o uspokojonym lub niewielkim ruchu samochodowym).
W przypadku, gdy przejazd danym odcinkiem jest niemożliwy (np. ze względu na budowę mostu) podano propozycje objazdów, a także łączenia tras. Oprócz klasycznej treści turystycznej na mapie zaznaczono także: miejsca obsługi rowerzystów (MOR-y), promy, miejsca z pracami budowlanymi, strome podjazdy i ostre zjazdy, miejsca niebezpieczne, drogi o zwiększonym natężeniu ruchu samochodowego. Jest również kilometraż prezentowanych tras. Poza trasami Velo Małopolska na mapie pokazano wszystkie szlaki rowerowe (głównie gminne, w znacznej części terenowe). Specjalna grafika pozwoliła na wyeksponowanie tras i szlaków rowerowych. "Małopolska na rowerze" to mapa/niezbędnik - obowiązkowe wyposażenie dla wszystkich rowerzystów o zacięciu turystycznym, szczególnie tych nastawionych na przejazdy długodystansowe na rowerach trekkingowych. Mapę offline można zakupić w aplikacji Traseo na urządzenia mobilne. Rok wydania 2024
Czechy i Słowacja – mapa samochodowa
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Czechy i Słowacja – mapa samochodowa

Mapa samochodowa Słowacji i Czech zawiera: aktualną sieć autostrad, dróg ekspresowych i głównych, z podziałem na dwupasmowe i jednopasmowe; drogi w budowie, numerację dróg oraz kilometraż. Na mapie zaznaczono: przejścia graniczne, Autostradowe Miejsca Obsługi Podróżnych, wybrane stacje benzynowe, parkingi i promy wodne, porty lotnicze, obszary leśne, parki narodowe, uzdrowiska, większe ośrodki narciarskie, obiekty na Liście UNESCO. Legenda w językach: polskim, angielskim, czeskim i słowackim.
Mapa dodatkowo zawiera:
- schemat dróg płatnych na Słowacji i w Czechach;
- wykaz węzłów na autostradach i drogach ekspresowych na Słowacji;
- plany Pragi i Bratysławy;
- schemat metra w Pradze;
- informacje praktyczne dla podróżujących samochodem po Słowacji i Czechach (m.in.: wybrane przepisy drogowe, wymagane dokumenty, obowiązkowe wyposażenie samochodu, rodzaje winiet).
Mapę offline można zakupić w aplikacji Traseo na urządzenia mobilne. Rok wydania 2020