Droga Pelplińska. ETAP 3: Pelplin - Gniew

Dodano 21 marca 2020 przez rysowanie

Katedra pw. Wniebowzięcia NMP w Pelplinie
Historia miasta od początku związana jest z cystersami, którzy przybywszy do Pelplina w końcu XIII w. rozpoczęli budowę założenia klasztornego w zakolu rzeki Wierzycy. Imponująca, trójnawowa bazylika z prosto zamkniętym prezbiterium oraz transeptem powstawała prawie dwa wieki.

Dziś katedra pelplińska jest drugą największą świątynią gotyku ceglanego w Polsce (zaraz po kościele NMP w Gdańsku) oraz jednym z najpiękniejszych i najlepiej zachowanych zabytków w całym regionie.
Kościół pw. Wniebowzięcia NMP w Nowej Cerkwi
Kościół pw. św. Jakuba w Dzierżążnie
Kościół pw. św. Mikołaja w Gniewie
Zamek krzyżacki w Gniewie
Miasto o wielowiekowej tradycji - pierwsze ślady osadnictwa datuje się na 2500 lat p.n.e. W czasach cesarstwa rzymskiego przebiega tędy szlak bursztynowy, a od X w. teren należał do państwa Polan.

Najbardziej znanym zabytkiem miasta jest zamek pokrzyżacki z przełomu XIII i XIV wieku, a także gotycki kościół p.w. św. Mikołaja.

Niezwykle urokliwe Stare Miasto zachowało średniowieczny układ urbanistyczny wraz z pozostałościami murów obronnych i niezbyt wysoką zabudową kamienic.
Gniew - stare miasto
Polna droga
Z małego ronda w centrum Pelplina kierujemy się drogą na prawo, ul. Kościuszki. Po drodze mijamy zabudowania miejskie oraz mostek nad rzeką Wierzycą. Ulica ta doprowadzi nas prosto do Rożentala. Przy rozstaju dróg, na zakończeniu terenu zabudowanego, kierujemy się żwirową drogą w prawo, mijając po lewej stronie kapliczkę przydrożną.

Trasa ta poprowadzi nas ok. 3 km przez pola do wsi Rombark. Tam, na skrzyżowaniu dróg, obieramy kierunek w lewo. Podążając tym szlakiem, ponownie wśród pól i nielicznych gospodarstw, dotrzemy do Nowej Cerkwi. Przechodząc przez wieś przekraczamy skrzyżowania udając się cały czas prosto.

Wąską drogą bez poboczy podążamy przez niecały kilometr od centrum wsi, po czym skręcamy w lewo, w drogę polną, prowadząca nas wśród pól kukurydzy. Po około 3 km, na rozwidleniu skręcamy w prawo, w stronę Morzeszczyna. Trasa brukowana prowadzi nas przez pierwsze zabudowania wsi i po 500 m krzyżuje się z drogą wojewódzką 234. Tu udajemy się w lewo, po drodze mijamy urząd gminy i przechodzimy pod wiaduktem kolejowym. Na rozwidleniu dróg ponownie obieramy kierunek na Gniew (skręt w lewo).

Szlak ten doprowadzi nas wygodnym chodnikiem prosto do Dzierżążna, gdzie znajduje się kościół pw. Św. Jakuba Starszego Apostoła. Tuż za terenem zabudowanym kierujemy się w lewo, na nieutwardzoną drogę, która prowadzi nas przez tereny leśne. Na pierwszym rozstaju skręcamy w prawo, zgodnie z drogą pożarową nr 20. Dalej podążamy drogowskazami na Gniew.

Po około 3 km docieramy na skraj lasu i dalej wędrujemy szlakiem, mając las po swojej lewej stronie, a pola uprawne po prawej. Po kolejnych 700 m dochodzimy do skrzyżowania z drogą asfaltową i skręcamy w nią, w prawo. Doprowadzi nas ona znów do drogi wojewódzkiej 234 (skręcamy w lewo), którą dostaniemy się przez miejscowość Brodzkie Młyny i most nad Wierzycą prosto do Gniewu.

Zanim dotrzemy jednak do centrum miasta, musimy przekroczyć skrzyżowanie z drogą krajową nr 91. Następnie kierujemy się ul. Lipową, która po ok. 150 m włącza się w ul. Gdańską, prosto w górę, gdzie dojdziemy do dworca autobusowego oraz najstarszych zabudowań miasta, kościoła pw. Św. Mikołaja oraz Zamku Gniewskiego.