Czarnohora - piesza wycieczka na Ukrainie

Dodano 2 listopada 2010 przez Garmin

ZAROSLAK - PARKING - POCZATEK TRASY
Turbaza Sportowa Zaroślak (1250) oddalona około 25 km od Worohty. Położona jest w samej Czarnohorze. Stoi tu ogromna turbaza sportowa wcale nie przypominająca schroniska. Do tego miejsca prowadzi szutrowa droga.
SZCZYT TURKUŁA 1932 m. n.p.m.
Ze szczytu rozciągają się piękne widoki.
STACJE BADAWCZE
Meteorologiczna i botaniczna stacja badawcza to miejsca w których można przenocować.
JEZIORKO NIESAMOWITE 1750 m. n.p.m..
Jeziorko ma swoją legendę. Mieszkają w nim wodne czarty. Nie należy ich niepokoić. Mit głosi że nie ma dna a kąpiel w nim gwarantuje szybkie zamążpójście. Nad brzegiem pomimo zakazu biwakowania spotkać można prawie zawsze rozbite namioty. Jest to tajemniecze i ładne miejsce.
HOWERLA 2061 m. n.p.m.
Z Howerli roztacza się imponujacy widok na całą główną grań, na północy na Oba Koźmierskie szczyty a nawet Gorgany, na wschodzie masyw Pietrosa, a na północy porośniete lasami doliny. Howerla jest dla Ukrainy bardzo ważna. Dlatego znajdziemy tutaj takie symbole narodowe jak flagi, tryzbud, tablice upamiętniającą uchwalenie konstytucji, a takze kapsułę na cześć wyboru Juszczenki. Howerla jest najczęsciej odwiedzaną górą na Ukrainie.
GRAŃ - SŁUPEK NR 32
Tutaj rozpoczyna się czerwony szlak graniowy. Na szczyt Turkuła stąd mamy kilka minut stromego podejścia, by potem rozkoszowac się spacerem czarnochorską granią z pięknymi widokami.
GÓRA POŻYŻEWSKA 1822 m.n.p.m.
Przedostatnia kulminacja grani przed Howerlą.
DANCERZ 1850 m. n.p.m.
Kolejny wierzchołek grani.
BRESKUŁ 1911 m. n. p.m.
Breskuł to ostatni szczyt przed podejściem na Howerlę.
widok z grani (słupek 32) na Jeziorko Niesamowite
szlak graniowy na Howerlę
Howerla w tle...
oczka wodne po zakarpackiej stronie Dancerza
skaliste zbocze Czarnochory
Breskuł, Howerla
główna grań od Howerli, aż do Popa Iwana
postument na Howerli ( miejsce gdzie kiedyś znajdowała się tablica ku czci Armii Czerwonej )
Howerla - szczyt
1-2 dniowa wycieczka o długości 16 km. Na trasie można zobaczyć jedną z atrakcji Czarnohory - jeziorko Niesamowite, a także zdobyć najwyższy szczyt Ukrainy - Howerlę (Goverla).Ten interesujący szlak jest bardzo łatwy orientacyjnie. Jeziorko położone jest na wysokości 1750 m n.p.m. Po kilkunastu minutowym podejściu rozpoczyna się szlak graniowy z którego widoki są wprost nieziemskie... Trzeba to zobaczyć osobiście :)

Howerla (2058 m n.p.m.) to najwyższy szczyt Czarnohory, pasma górskiego leżącego w Karpatach Wschodnich. To najpopularniejsza góra Ukrainy, jedyne pasmo gdzie nie brakuje turystów na szlakach, jednak, pomimo tego i tak jest ich bardzo niewielu w porównaniu do innych gór Europy.

Jesteśmy oczarowani górami Ukrainy szczególnie pasmem Czarnohory i Świdowca. Trafiliśmy na wymarzoną pogodę do wędrówek. Chłonęliśmy widoki starając się jak najwięcej zachować w fotograficznej pamięci.

Rozpoczęliśmy naszą trasę z Zaroślaka. Kiedyś było tutaj „schronisko w Czarnych Górach pod Howerlą” (1881r) - spłonęło w 1909, po czym zostało odbudowane, niestety siedem lat później ponownie zniszczył je pożar. Schronisko z 1927 r. spotkał podobny los - spłonęło w czasie wojny. Teraz betonowy budynek wybudowany przez władze rosyjskie jako baza sportowa niczym nie przypomina schroniska i nie zachęca do odwiedzin.

Rankiem nabieraliśmy wysokości idąc najpierw ścieżką przez las, następnie wśród kosodrzewiny kierowaliśmy się obierając azymut na Jeziorko Niesamowite. Jest to dobre miejsce na nocleg, nie brakuje wody i opału. Pomimo zakazu biwakowania, można spotkać tu wiele namiotów. Dlatego lepiej osiągnąć Breskuł 1911 m by następnie po drugiej stronie grani znaleźć piękne miejsce na nocleg z widokiem na Howerlę. Tak właśnie zrobiliśmy. Następnego dnia rankiem przywitała nas piękna sceneria naszego celu Howerli o ostrograniastej sylwetce. Ostatnie podejście jest dość ostre. Cała trasa graniowa pokryta piękną roślinnością halną zachwyca widokami. Na szczycie zastajemy betonowy słup, maszt z flagą Ukrainy, metalowy krzyż i inne podobne symbole - sprawia to wrażenie pewnej abstrakcji. Panorama w każdym kierunku – wspaniała. Ze szczytu, do Zaroślaka, zeszliśmy północną granią - szlakiem przez tzw. Plecy Howerli.
Wasza ocena: 4.7 (6 głosów)

kys30
15 sierpnia 2015 kys30 napisał:
super fotki
faramka
31 marca 2011 faramka napisał:
Rewelacja!!! A jezioro... faktycznie niesamowite :) Byłam w 2008 i mam nadzieję, że jeszcze kiedyś tam wrócę.