category-icon

2020-10-06 Bobrek - Osiek - Bobrek

86 km
7 h 38 min
2.1 km
Polska, małopolskie, Bobrek, powiat oświęcimski
Polecamy

CHARAKTERYSTYKA TRASY

2020-10-06
Polska, małopolskie, Bobrek, powiat oświęcimski
category-icon
86 km
2120 m
2118 m
Średni
7 h 38 min
5.9/6
Po wielu mniej lub bardziej górzystych trasach, tym razem kolej przyszła na trasę dużo bardziej płaską, w każdym razie w porównaniu z poprzednimi. A jeśli do tego dodać słoneczną pogodę, umiarkowaną temperaturę i również umiarkowany wiatr, dało to bardzo fajne warunki do zwiedzania na rowerze, tym razem powiatu oświęcimskiego. Wycieczka tradycyjnie została ułożona w taki sposób aby na jej trasie znalazły się wszystkie wytypowane obiekty. Patrząc na mapę, przebieg trasy może wydawać się dziwaczny jednakże duża ilość obiektów oraz rozdzielających je cieków wodnych i stawów przyczyniła się do takiego jej kształtu. Zwykle przed wycieczką lubię choć trochę poczytać o tym co chcę zobaczyć. To co przeczytałem nie nastrajało mnie zbyt optymistycznie. Część obiektów i to tych, które mnie najbardziej interesowały miała być niedostępna. Rzeczywistość na szczęście okazała się dużo łaskawsza albowiem na 19 wytypowanych obiektów nie udało mi się z jednym a mianowicie z dworem w Rajsku. Mniej optymistycznie wygląda natomiast sprawa dotycząca stanu dworów i pałaców a zwłaszcza tych dużych obiektów. Remont pałacu w Bobrku i Osieku stanął w miejscu, pałac w Porębie Wielkiej opuszczony czeka na decyzje co do dalszego losu, pałac w Grojcu, choć po remoncie, nieużytkowany znowu niszczeje, dwór w Rajsku, mimo optymistycznych planów, nieużytkowany także niszczeje. Lepiej wygląda to w przypadku mniejszych obiektów, dla których łatwiej znaleźć przeznaczenie i z powodów finansowych łatwiej utrzymać. Część z nich użytkowana jest jako placówki oświatowe (Zaborze, Witkowice, Nowa Wieś), część pełni funkcje mieszkalne (Łęki, oficyna w Osieku). Mniej szczęścia miał dwór w Skidzinie, który sprawia wrażenie opuszczonego i bardzo zaniedbanego a tego szczęścia zupełnie już nie miał dwór w Łazach, który z ruiny raczej już się nie podniesie. Inaczej wygląda sprawa z obiektami sakralnymi. Te zwykle znajdują się w stanie dobrym. Nawet w przypadku, gdy wybudowane są nowe kościoły, te stare również znajdują się pod opieką. Dotyczyło to Osieka i Grojca, gdzie w starych drewnianych świątyniach trwały właśnie prace remontowe. Ogólnie jednak wrażenia z wycieczki bardzo pozytywne, ciekawe obiekty przedzielone ciekawymi krajobrazami. Ilość stawów sprawiała, że czułem się jak na Mazurach. Dobrego wrażenia nie zepsuła nawet konieczność nadłożenia kilku kilometrów spowodowanych remontem mostu na Skawie.

Komentarze

NA TEJ TRASIE PRZYDA CI SIĘ MAPA Z NASZEJ APLIKACJI

Area of Tychy and Pszczyna
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Area of Tychy and Pszczyna

The map range: Oświęcim to the east, Żory to the west, Goczałkowickie Lake to the south. The map presents information useful for tourists, walking and cycling trails, tourist attractions. The most interesting places are highlighted with a yellow frame.

Oświęcim Land. Carp Valley
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Oświęcim Land. Carp Valley

The map presents the region in western Lesser Poland and eastern Upper Silesia. The map range: Pszczyna to the west, Alwernia and Wadowice to the east, Chrzanów to the north and Bielsko-Biała to the south.

Published: 2017

Silesian Beskids, Żywiec Beskids, Small Beskids
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Silesian Beskids, Żywiec Beskids, Small Beskids

The map depicts part of the Polish Carpathian Mountains in Silesia region: Beskid Śląski (Silesian Beskids), Beskid Żywiecki (Żywiec Beskids) and Beskid Mały (Small Beskids). The Polish part of the range includes protected areas, such as Silesian Beskids Landscape Park. Hiking tracks and tourist attractions are marked on the map.

Update: 2014

Małopolska na rowerze
MAPA TURYSTYCZNA W APLIKACJI TRASEO
Małopolska na rowerze
Mapa przedstawia sieć zrealizowanych do tej pory (VII 2020) tras rowerowych:
- z projektu VeloMałopolska;
- Szlak wokół Tatr (część polska);
- inne szlaki rowerowe (lokalne terenowe, szlak Orlich Gniazd, Green Velo, Szlak karpacki). 
Wiślana Trasa Rowerowa, VeloDunajec, VeloNatura oraz VeloMetropolis są w znacznej części gotowe. Pozostałe trasy: VeloRaba, VeloPrądnik i VeloRudawa są na etapie planowania lub budowy. Przebieg każdej ze wspomnianych tras został na mapie wyeksponowany i oznaczony odpowiednią tabliczką. Dodatkowo trasy zostały podzielone ze względu na rodzaj nawierzchni.
Tym sposobem rozróżniono:
- drogi asfaltowe dla rowerów, odseparowane od ruchu samochodowego;
- drogi szutrowe, ścieżki;
- drogi asfaltowe publiczne, przebieg w ruchu ogólnym (w większości są to odcinki o uspokojonym lub niewielkim ruchu samochodowym).
W przypadku, gdy przejazd danym odcinkiem jest niemożliwy (np. ze względu na budowę mostu) podano propozycje objazdów, a także łączenia tras. Oprócz klasycznej treści turystycznej na mapie zaznaczono także: miejsca obsługi rowerzystów (MOR-y), promy, miejsca z pracami budowlanymi, strome podjazdy i ostre zjazdy, miejsca niebezpieczne, drogi o zwiększonym natężeniu ruchu samochodowego. Jest również kilometraż prezentowanych tras. Poza trasami Velo Małopolska na mapie pokazano wszystkie szlaki rowerowe (głównie gminne, w znacznej części terenowe). Specjalna grafika pozwoliła na wyeksponowanie tras i szlaków rowerowych. "Małopolska na rowerze" to mapa/niezbędnik - obowiązkowe wyposażenie dla wszystkich rowerzystów o zacięciu turystycznym, szczególnie tych nastawionych na przejazdy długodystansowe na rowerach trekkingowych. Mapę offline można zakupić w aplikacji Traseo na urządzenia mobilne. Rok wydania 2024