Mapy turystyczne w aplikacji

Szlakiem europejskich autostrad

Podróżowanie jeszcze nigdy nie było tak wygodne i komfortowe, jak współcześnie. Niemal cała Europa pokryta jest gęstą siecią nowoczesnych autostrad. Wśród setek różnych tras można się pogubić, dlatego wybierając się w dalszą drogę warto dobrze się przygotować. Aby to ułatwić, przygotowaliśmy mini przewodnik, w którym znajdzie wszystkie niezbędne informacje. 

autostradytitle.jpg

 

Trasy Europejskie

Europejskie autostrady tworzą niezwykle rozbudowany system szybkich połączeń pomiędzy krajami. Całą Europę można obecnie zjeździć bez opuszczania autostrad. Wszystko dzięki dynamicznemu rozwojowi infrastruktury drogowej w państwach Europy Wschodniej oraz ciągłej rozbudowie tzw. Tras Europejskich. Najdłuższa międzynarodowa droga na Starym Kontynencie (E40) mierzy prawie 8,5 tysiąca kilometrów, łączy Francję z Kazachstanem.

 

Między Hiszpanią a Luksemburgiem

Najdłuższymi sieciami autostrad mogą się poszczycić dobrze rozwinięte państwa Europy Zachodniej o dużej powierzchni. Najwięcej kilometrów dróg szybkiego ruchu ma Hiszpania – ponad 17 000 km autostrad, drugie miejsce zajmują Niemcy z około 15 000 km, pierwszą trójkę zamyka Francja z wynikiem 11 500 km. Na drugim biegunie znajdują się kraje małe, Luksemburg z 167 kilometrami, Cypr posiadający 257 km takich dróg oraz Litwa z 314 km. 

sekcja1.png

 

Dwa równiki

Łączna długość wszystkich autostrad w Europie wynosi 82 401,4 km. Oznacza to, że na Starym Kontynencie jest obecnie o prawie 5 000 km więcej takich dróg niż w słynących z highwayów Stanach Zjednoczonych. Europejskie autostrady są także dwa razy dłuższe niż równik oraz mierzą cztery razy tyle, co widoczny z kosmosu Wielki Mur Chiński. 

 

Jak zapłacić?

sekcja4.pngKonieczność opłaty za przyjazd okazuje się standardem w przypadku większości europejskich autostrad. Wybierając się w podróż za granicę dobrze jest uwzględnić wcześniej koszty oraz sposób ich pobierania.

W zależności od kraju, przez który przyjdzie nam przejeżdżać, możemy spotkać się z jednym z trzech systemów opłat. 

1. System bezpłatny

2. System odcinkowy (opłaty uzależnione od przejechanej trasy)

3. System okresowy (winiety)

Z bezpłatnych dróg szybkiego ruchu możemy korzystać w Niemczech, opłaty odcinkowe stosuje się w Polsce oraz np. w Chorwacji. Winiety są popularne głownie w Europie Środkowej, spotkamy je w Czechach, Słowenii lub na Węgrzech.

 

Gaz do dechy!

Drugim, po opłatach, najbardziej interesującym kierowców zagadnieniem są ograniczenia prędkości. Jak szybko można jeździć bez narażania się na otrzymanie mandatu? Gdzie można jeździć najszybciej, a gdzie limity są najbardziej surowe?

Kierowcy lubiący prędkość najbardziej mogą sobie pofolgować w Niemczech. Nie obowiązuje tam górny limit prędkości na autobahnach, Natomiast podróżując po Finlandii należy się przygotować na to, że ograniczenia wymuszają czasem zdjęcie nogi z gazu i zwolnienie na autostradzie do 80km/h.

sekcja3.png

 

Gdzie najbezpieczniej?

Brak rygorystycznego systemu limitów może zachęcać do nierozważnej jazdy. Jak pokazują statystyki, wcale nie oznacza to, że autostrady niemieckie są mniej bezpieczne od chociażby francuskich. Ilość wypadków na drogach szybkiego ruchu może zależeć od wielu różnych czynników. Największą ilość wypadków notuje się tam, gdzie sieć autostrad jest najbardziej rozbudowana. Niechlubnym liderem jest Hiszpania ze średnią ponad 88 wypadków dziennie. Groźne incydenty najrzadziej przytrafiają się na Cyprze – przeciętnie jedna kolizja co dwa tygodnie. 

 

Chwila wytchnienia w drodze

Żadna dalsza podróż nie może obyć się bez chwili wytchnienia na postoju. Bez znaczenia czy powodem przerwy jest senność, głód czy kończące się paliwo. Im więc punktów postojowych na trasie, tym lepiej dla kierowcy. Na szczęście, współcześnie liczba stacji paliw oraz specjalnie przygotowanych punktów wypoczynkowych jest wystarczająca we wszystkich krajach. Przodują pod tym względem oczywiście Francja, Hiszpania oraz Niemcy. Ciekawym przypadkiem okazuje się Cypr, na 257 kilometrach cypryjskich autostrad nie znajdziemy ani jednego takiego punktu. Aby zatankować albo odpocząć trzeba zjechać z drogi szybkiego ruchu.

 

Więcej informacji odnośnie autostrad można znaleźć u źródła w przewodniku po autostradach w Europie.

Opublikowano 11 września 2018 przez admin