W jesiennym kalejdoskopie/ Odcinek II: W Lasach Janowskich

Dworzec kolejowy
Na peronie
Kościół pw. Matki Boskiej Częstochowskiej
Jego budowę rozpoczęto w 2003r. Zastąpił drewnianą świątynię w stylu zakopiańskim rozebraną w 2005r. Kamień węgielny pod budowę kościoła przywieziono z jerozolimskiej Golgoty
Śródleśny rozjazd
Kompleks stawów
Skrzyżowanie
Droga w głąb rezerwatu "Imielty Ług"
Torfowisko
Punkt widokowy na staw 'Imielty Ług"
Ponownie w Gwizdowie
Szlakiem rowerowym do Łążka Garncarskiego
Znowu w las
Most na Bukowej
Droga na Kuziory (w prawo)
Most na Gilówce
Kościół pw. Niepokalanego Serca NMP
Wznoszenie świątyni rozpoczęto w 1996r. Kamień węgielny pod jej budowę przywieziono z Ziemi Świętej.
San
Konkatedra pw. Matki Bożej Królowej Polski
Kościół wzniesiono w latach 1956-1973. Poprzedza go wolnostojąca dzwonnica. Proboszczem tutejszej parafii był obecny ks.biskup diecezji sandomierskiej Edward Frankowski
Fragment rynku w Rozwadowie
Plac przed rynkiem
Kościół kalsztorny OO Kapucynów pw. Zwiastowania NMP
Świątynię jako część kompleksu kościelno-klasztornego wybudowano w latach 1752-1754.z fundacji ks. Jerzego Lubomirskiego. Doczesne szczątki fundatora i Jego najbliższej rodziny spoczywają w tzw. krypcie książęcej, w podziemiach klasztoru. Kompleks reprezentuje styl tzw. baroku toskańskiego. Na placu przykościelnym stoi figura przedstawiającą św. Feliksa z Cantalice
Przejazd nad torami
Skrzyżowanie w Obojnej
Kościół pw. św. Józefa Robotnika
Świątynia mieści się w dawnym, dworskim spichlerzu. Przed kościołem skwer z popiersiem generała Sikorskiego postawionym 9 czerwca 2003 roku w 60 rocznicę śmierci i 122. rocznicę urodzin generała.
Kościół w Orliskach
W latach 1991-1993 wybudowano kaplicę kościelną pw. św. Brata Alberta Chmielowskiego. W 2007 przebudowano wieżę kościelną, umieszczając na niej dzwon
"Albert".
Wczesnym rankiem wsiadłem do pociągu jadącego do Przeworska celem dostania się do Lipy, położonej w obrębie janowskiej puszczy. W Sobowie na opuszczonym, wyrzuconym poza strefę zabudowań peronie dosiadła się Agnieszka. Lipa przywitała nas gęstym mlekiem znacznie ograniczającym widoczność. No ale w końcu to już jesień. Było zimnawo więc solidnie się ubraliśmy. Na szczęście wraz z upływem kolejnych godzin temperatura miała wzrastać, a słoneczko przebić się spoza powały chmur. Z kolejowego peronu ruszyliśmy śródleśnymi asfaltówkami w głąb zielonej knieji. Za Gwizdowem skręciliśmy w wyboistą i pełną kałuż (obecnie prezentuje się dużo lepiej) gruntową drogę, która zawiodła nas na skraj rezerwatu Imielty Ług. Pierwotnie nie mieliśmy go w planach ale przejezdna leśna steczka sprowokowała zmianę planów i była to ze wszech miar słuszna decyzja. Piękno rezerwatu mogliśmy podziwiać z dwóch punktów widokowych wyposażonych w drewniane pomosty. Z pierwszego wyłaniał się obraz rozległego torfowiska. Drugi pozwalał podziwiać rozległą, wodną taflę stawu Imielty Ług. Po nasyceniu oczu pięknem natury urozmaiciliśmy sobie powrót przejazdem groblą pomiędzy stawami Imielty Ług i Radełko. W efekcie zatoczyliśmy pętle ponownie znalazłwszy sie w Gwizdowie. Powtórzenie uprzednio przejechanego fragmentu trasy nie było żadnym problemem. Kolejnym celem stał się Łążek Garncarski, czyli lokalny ośrodek produkcji garncarskiej i ceramicznej. Znajdują się tutaj pracownie zajmujące się wspomnianą produkcją. Można je zwiedzić od wewnątrz. Warto dodać, że miejscowa ceramika jest zaliczana do najpiękniejszej w Polce, a w przeszłości tutejsze wyroby trafiały nawet do Rosji. Wyjazd z Łążka nastręczył trochę trudności komunikacyjnych. Zanim osiągnęliśmy sąsiednie Szwedy trochę pokluczyliśmy po leśnych traktach (dlatego nie mam absolutnej pewności, czy udało mi sie wiernie odtworzyć ten odcinek trasy). Asfaltowa nawierzchnia pojawiła się ponownie w Studzieńcu. Stąd zaczęliśmy kierować się w stronę Stalowej Woli, opuszczając powoli Janowskie Lasy, pięknie skąpane w jesiennych barwach, skrzących się w słonecznych promieniach. W Stalówce celem chwilowego wytchnienia zajechaliśmy na rozwadowski ryneczek, zaniedbany ale pełen zieleni. Wyjazd z Rozwadowa znowuż przysporzył pewnych problemów. Kluczenie tutejszymi uliczkami skończyło się, o ile mnie pamięć nie myli, jazdą zarośniętą polną drogą pomiędzy ścianą lasu, a skrajem zabudowań. Udało się na szczęście dotrzeć do gruntowego traktu prowadzącego do Kotowej Woli. Trakt był trochę wyboisty ale i tak duży przyjemniejszy od ruchliwej szosy przez Grębów. W Kotowej Woli powróciliśmy na asfaltową nawierzchnię. Jedynie przejazd przez Las Zwierzyniecki prowadził jeszcze gruntówką. Wcześniej w Sobowie rozstałem się z Agnieszką, z którą przyszło mi spędzić przyjemny jesienny weekend na dwóch kółkach. Niewiele brakło żebym przy okazji tej wycieczki przekroczył barierę 100 kilometrów, a to mi się w październiku jeszcze nigdy nie udało.

Mapa Sandomierz. Szlakiem kameralnych przyjemności.
Sandomierz. Szlakiem kameralnych przyjemności. - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Na mapie Polski niewiele jest miejsc z duszą, w których ludzie z pasją odnajdują inspirującą moc tworzenia i życia. W Sandomierzu realizują się plany i spełniają marzenia, a czas staje się wartością względną. Podczas wizyty można zakosztować wielu...

Mapa Wyżyna Sandomierska
Wyżyna Sandomierska - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa Wyżyny Sandomierskiej przedstawia ziemię sandomierską - historyczną krainę Polski położoną między Pilicą a Wisłą oraz między Sanem a Dunajcem. Zasięg mapy wyznaczają: Józefów nad Wisłą na północy, Gnojno na zachodzie, Nowa Dęba na południu i...