Sopotnia - Hala Rysianka - Pilsko

• Data: 23 października 2013
  • Lokalizacja: Polska, śląskie, Sopotnia Wielka
Miejsce biwakowania
W punkcie biwakowania szlak odbija z asfaltowej drogi na leśną ścieżkę. Dla nas było to dobre miejsce na zjedzenie śniadania :)
Hala Rysianka
Schronisko na Hali Rysiance
Schronisko PTTK na Hali Rysiance położone jest na wysokości 1290 m n.p.m. Ze schroniska roztacza się widok na Pilsko, Babią Górę, a także na Tatry i Małą Fatrę. Niestety tym razem nie udało nam się tego zobaczyć.
Mogiła
W tym miejscu 1 września 1939 roku poległ w walce Franciszek Basik.
Hala Rysianka
Ścieżka papieska
Fragment "Drogi Światła" wiodącej od Złatnej na Lipowską.
Palenica
Palenica - szczyt pomiędzy Trzema Kopcami, a Halą Miziową. Polskie mapy określalą jego wysokość na 1338 metrów, na słowackim znaku ustawionym na szczycie widzimy wysokość 1339 metrów, a wikipedia podaje 1343 m n.p.m.
Hala Cudzichowa
Chwila przerwy z widokiem na Pilsko.
Szałas
Bacówka na Hali Cudzichowej.
Hala Miziowa
Schronisko PTTK na Hali Miziowej, w tle masyw Babiej Góry.
Podejście na szczyt Pilska
Widok z drogi czarnym szlakiem ze schroniska na Pilsko.
Pilsko
Widok ze szczytu na masyw Babiej Góry.
Zielony szlak
Zielony szlak z Hali Miziowej do Sopotni skąpany w liściach.
Do Sopotni Wielkiej dojechaliśmy z okolic Cieszyna kierując się drogą S1 na Bielsko, a następnie 69 na Żywiec i 945 na Korbielów. Po przyjeździe rozpoczęliśmy od nieco dłuższego niż zwykle poszukiwania parkingu. Niestety kompletny brak miejsc parkingowych zmusił nas do pozostawieniem samochodu na poboczu jednej z bocznych ścieżek.
Mając na uwadze powrót w miejsce, w którym udało się zaparkować oraz wrodzoną niechęć do pokonywania trasy w obu kierunkach tym samym szlakiem wybraliśmy pętlę prowadzącą przez Halę Rysianką, Trzy Kopce, Palenicę, Pilsko i Halę Jałowcową.
Niebieski szlak z Sopotni Wielkiej - Kolonii na Halę Rysiankę prowadzi początkowo asfaltową drogą, odbijając w "miejscu biwakowania" na leśną ścieżkę prowadząc przez las aż do schroniska na Hali Rysiance. Środowy, październikowy poranek gwarantuje nam ciszę i pusty szlak. Pierwszą parę turystów spotykamy przy Schronisku na Rysiance. Jak się później okazało mieliśmy okazję spotkać się jeszcze kilkukrotnie wyprzedzając na przemian przy dłuższych postojach aż do samego Pilska. Niestety prognozy przewidujące wiatr powyżej 40km/h sprawdziły się stuprocentowo, a przewijające się na niebie chmury skutecznie utrudniły podziwianie zamierzonego widoku. Po kilku minutach spędzonych na hali ruszyliśmy w Kierunku Trzech Kopców, Palenicy i Hali Cudzichowej gdzie zrobiliśmy kolejną przerwę, tym razem na drugie śniadanie podziwiając zarazem okazały szczyt Pilska.
Przy Schronisku na Hali Miziowej spotykamy dużą wycieczkę szkolną i kilka mniejszych grupek, zastanawiających się nad dalszą drogą na szczyt Pilska przy coraz bardziej porywistym wietrze. Decydujemy się na "uzupełnienie płynów" ;) w schronisku i dalszą wędrówkę na Pilsko. Za nami wyruszają zaledwie dwie osoby, z którymi spotykamy się dopiero na szczycie. Kilka pamiątkowych fotek i odwrót. Niestety chmury skutecznie zasłoniły widok na Tatry, które tak bardzo chcieliśmy zobaczyć. Schodząc ze szczytu w kierunku schroniska wybieramy alternatywny, żółty szlak wijący się pomiędzy krzewami kosodrzewiny. Przy schronisku wykonujemy ostatni rzut oka masyw Babiej Góry i zielonym szlakiem przez Halę Jałowcową powracamy do Kolonii. Miejsce, w którym wychodzimy na asfaltową drogę prowadzącą przez Sopotnie jest tak słabo oznakowane, że zapewne sprawiło trudność nie jednemu turyście szukającemu wejścia na szlak właśnie w tym miejscu.
Trasa z Sopotni na Halę Rysianka i Pilsko nie wymaga specjalnego przygotowania fizycznego i jest w zasięgu każdej aktywnej osoby. Utrudnieniem naszej wędrówki był bardzo silny wiatr, który zmuszał do poruszania się w kurtkach i polarach mimo wysokiej i przyjemnej temperatury. Szkoda także widoków, które oferują wspomniane miejsca przy lepszych warunkach pogodowych.

Mapa Beskid Śląski, Żywiecki i Mały
Beskid Śląski, Żywiecki i Mały - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa turystyczna Beskidu Śląskiego, Żywieckiego i Małego - zostały zaznaczone na niej najpotrzebniejsze dla turystów informacje: przebiegi szlaków i atrakcje turystyczne. Z mapy można korzystać będąc offline, po zakupie wybiera się ją jako jeden z...

Mapa Wokół Babiej Góry
Wokół Babiej Góry - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa prezentuje okolice Babiej Góry, zarówno po stronie polskiej, jak i słowackiej. Zasięg mapy wyznaczają: Sucha Beskidzka i Zembrzyce na północy, Tvrdosin (Twardoszyn) na południu, Jeleśnia na zachodzie, Jordanów i Czarny Dunajec na...

Wasza ocena: 5.0 (2 głosy)