Pętle poprzez Grzybową Górę

• Data: 21 maja 2013
  • Lokalizacja: Polska, dolnośląskie, Mleczno
Grzybowa Gora 24-04-2011_10
Jednym z najatrakcyjniejszych zakątków naszego powiatu są okolice Grzybowej Góry. Oczywiście dla tych, którzy wędrowali przynajmniej po Górach Kaczawskich, pojęcie "góra" użyte do tego wzniesienia wydaje się niemal abstrakcyjne. Warto wiedzieć jednak, że Grzybowa Góra jest najwyższym punktem powiatu lubińskiego. Jej wysokość to 216,7 metra nad poziomem morza. Znajduje się w gminie Rudna, w pobliżu wioski Koźlice. Grzybowa Góra jest szerokim płaskowyżem rozciągającym się od zachodniego-północnego-zachodu do wschodniego-południowego-wschodu, a leży w paśmie Wzgórz Polkowickich, które są elementem składowym Wzgórz Dalkowskich, a te przynależą do Wału Trzebnickiego potocznie zwanego Kocimi Górami. Czyli wszyscy, którzy używają powyższych nazw, mają rację. Należy jednak zaznaczyć, iż najniższą jednostką geograficzną są Wzgórza Polkowickie.
Grzybowa Góra wznosi się wśród lasów, chociaż samo wzniesienie, za sprawą wycinki, zostało kilka lat temu pozbawione drzew. Posadzony jest już nowy las, a niektóre drzewa mają już 2 metry wysokości. W najwyższym punkcie tego morenowego płaskowyżu znajduje się głaz narzutowy, a na nim wyryta jest nazwa góry. Wokół wzniesienia znajdują się inne, mniejsze, wyniesienia przedzielone jarami. Tereny pomiędzy Koźlicami, Rynarcicami, Juszowicami, Żelaznym Mostem, a stawem osadowym Gilów są niezwykle atrakcyjne dla rowerzystów. Teren jest pagórkowaty, bardzo lesisty, bogaty w zwierzynę. Kiedyś spotkałem tam nawet dwa muflony. Ciekawe czy jeszcze w tych okolicach egzystują.
Na Grzybową Górę jest kilka podjazdów. Do południowo-wschodniego krańca płaskowyżu biegną dwie drogi. Obie są łagodne; inne podjazdy są ostrzejsze. Od południowego-zachodu można wjechać zaczynając przy bukowym lesie. Wjedziemy wtedy w pobliżu krańca południowo-zachodniego wzgórza od południowego-zachodu. Mamy jeszcze dwa podjazdy: jeden na kraniec południowo-zachodni od północnego-zachodu i drugi na kraniec północno-zachodni. Na ten ostatni możemy sobie przedłużyć jazdę w ślepą ścieżkę, a jest to najostrzejszy podjazd. Penetrując Grzybową Górę można ułożyć sobie przeróżne pętle. Przykładem może być sześciokilometrowa pętla, której ogólny opis prezentuję niżej.
Zaczynamy przy północno-zachodnim krańcu Koźlic, na skrzyżowaniu dróg: biegnącej na północ drogi do Rynarcic i drogi biegnącej wzdłuż lasu na zachód. Jedziemy płaską trasą w kierunku zachodnim, za wsią zagłębiając się w las. Po około 1100 metrach skręcamy w prawo (na północ, ale drogą potem zmienia kierunek na północni-wschodni) i przejeżdżamy przez bukowy las. Za buczyną zaczyna się intensywny podjazd. Na górze w lewo i wnet zmieniamy kierunek na północno-wschodni. Zjeżdżamy długim zjazdem na północny-zachód. Na końcu łukiem w prawo i stopniowo zmieniamy kierunek na południowo-wschodni. Podjazd. Przy końcu podjazdu główna droga skręca w prawo, ale my możemy kontynuować jazdę na wprost ślepą trasą. Jest to najostrzejszy fragment trasy. Wracamy do głównej drogi i skręcamy na niej w lewo (na południowy-zachód), a następnie znowu w lewo (na południowy-wschód) przecinając wcześniej przejechany szlak. Na płaskowyżu docieramy do głazu narzutowego z wypisaną nazwą góry. Zaczynamy zjeżdżać ze wzgórza na południowy-wschód i znajdujemy poprzecznie biegnącą drogę, na której skręcamy w lewo (na północny-wschód). Na najbliższym skrzyżowaniu tras leśnych skręt w lewo (na północny-zachód). Jedziemy wzdłuż góry i przy pierwszym skrzyżowaniu skręt w lewo (łukiem na południe, potem południowy-zachód). Wjeżdżamy podjazdem już wcześniej "zaliczonym". Ponownie jesteśmy na wzgórzu, które przecinamy wzdłuż przejeżdżając obok głazu narzutowego. I znowu zjeżdżamy na południowy-wschód, lecz teraz, po dotarciu do poprzecznie biegnącej drogi, skręcamy w prawo (na południe). Na dole nawrót pod ostrym kątem i łagodny podjazd nową drogą na północny-zachód. Ponownie jesteśmy na Grzybowej Górze. Skręt w prawo i po raz trzeci, i ostatni, zjazd na południowy-wschód do drogi poprzecznej, na której skręt w prawo i wnet w lewo. Dojeżdżamy do Koźlic i wracamy do skrzyżowania z drogą na Rynarcice.
Paweł Niewodniczański
www.lubinskietrasyrowerowe.pl
www.ziemialubinska.pl

Mapa Województwo Dolnośląskie - mapa atrakcji turystycznych
Województwo Dolnośląskie - mapa atrakcji turystycznych - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Wybrać około 100 atrakcji z tego regionu to niezwykle trudne zadanie. Miejsc szczególnych, wartych odwiedzenia jest tutaj znacznie więcej. Subiektywnego wyboru dokonał – opierając się na doświadczeniu jako pilota wycieczek, przewodnika...

Mapa Ziemia Lubuska
Ziemia Lubuska - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Mapa krajoznawcza województwa lubuskiego z wyszczególnionymi atrakcjami turystycznymi. Na mapie umieszczono grafiki atrakcji turystycznych.

Mapa Dolina Odry. Kraina Łęgów Odrzańskich
Dolina Odry. Kraina Łęgów Odrzańskich - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Aktualizowana w terenie mapa Krainy Łęgów Odrzańskiech obejmuje obszar od Wrocławia do Głogowa. Osią mapy jest rzeka Odra. Na mapie umieszczono aktualne szlaki piesze i rowerowe.

boulinek11
23 maja 2013 boulinek11 napisał:
Ciekawa trasa, ale czy trudno stopien dla 6km?