PAWEŁ Wzdłuż doliny Małej Panwi - z Kępy do Czarnowąsów

Dodano 10 października 2010 przez Garmin

Kępa stacja BP
LAP001
barokowy klasztor z XVII w.
zwiedzanie jest możliwe po wcześniejszym umówieniu się telefonicznie
Kępa, pomnik upamiętniający 750-lecie wsi w 2004 r.
bociany na polach pod Biadaczem z widokiem na kominy elektrowni Opole
kościół św. Norberta w Czarnowąsach z grobem fundatora ksiecia opolskiego i jego córki
monument ku czci poległych, Czarnowąsy (okolice mostu nad Małą Panwią)
Mala Panew128.png
rzeka Mała Panew pod Czarnowąsami
Trasę określić można mianem drogi kapliczek. Między Kępą, leżąca przy obwodnicy Opola, a Biadaczem i jazem Kolanowice jest ich kilkanaście. Mijając przejazd kolejowy w Krzanowicach zjeżdżamy z obwodnicy do Kępy, by pedałując ul. Opolską przejechać nad nurtem Swornicy i skręcić w lewo - do pomnika 750-lecia Kępy. Stąd kierujemy sie prosto na Luboszyce, przekraczamy kolejną rzeczkę - Imielnicę i po prawej mijamy kościół w Luboszycach z 1920 r., a dalej - pomnik 700-lecia miejscowości. Tu docieramy do Małej Panwi, mknącej dalej ku przepompowni wody za wsią Krzyże i dalej ku Odrze za śluzą Wróblin.
My zaś docieramy do miejscowości Biadacz, z blisko 300-letnim dębem, rosnącym przed ścieżką prowadzącą w głąb Borów Stobrawsko-Turawskich i Świerkli.
W Biadaczu skręcamy w lewo przed stojącą na rozdrożu kapliczką i równolegle do krętego nurtu Małej Panwi docieramy do miejscowości Czarnowąsy od stronę drogi do elektrowni Opole, widocznej tu z daleka, z kolorowo-pomalowanymi w tym roku kominami.
Skręcamy na most na rzece i docieramy na rozległy parking przed pomnikiem poległych i barokowym kościołem św. Norberta i Bożego Ciała z XV w. oraz zabytkowym klasztorem norbertanek. To najbardziej charakterystyczna część miasteczka. W podziemiach kościoła leży jego fundator - opolski książę Kazimierz z córką. Zaś wokół klasztoru, zbudowanego w 1690 r., znajdują się częściowo zachowane mury obronne z XVII w. Do tego miejsca można także dotrzeć kajakiem z Jez. Turawskiego w ok. 2,5 godz.
Przecinamy ruchliwą trasę 454 i wjeżdżamy między zacisze willi i zieleńca szuwarowego, na drogę do Krzanowic (wzdłuż ul. Kani i Długiej). Mijamy staw po prawej, a niedaleko za nim - pomnik 550-lecia po lewej stronie. Stamtąd ul. Armii Ludowej docieramy do obwodnicy w tym samym miejscu, skąd zaczęliśmy naszą trasę.

Mapa Opole
Opole - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Plan miasta Opola w nowych granicach administracyjnych. Na planie umieszczono całą infrastrukturę miejską (urzędy, szkoły, teatry, kina) i turystyczną (szlaki, zabytki). Rok wydania: 2020

Mapa Kraina Dinozaurów
Kraina Dinozaurów - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Kraina Dinozaurów to obszar ograniczony miejscowościami: Krupski Młyn, Dobrodzień, Zagwiździe, Opole. W centrum mapy znajduje się Jezioro Turawskie z zaznaczonymi wieloma ośrodkami. Obok Jeziora jest miejscowość Krasiejów, gdzie odkryto...

Wasza ocena: 3.1 (15 głosów)