Jar Swelini to urwisty wąwóz utworzony przez potok o górskim charakterze – Swelinę, która nosiła kiedyś nazwę Granicznego Potoku. Potok płynący wzdłuż granicy między Gdynią i Sopotem, uchodzący do Zatoki Gdańskiej. Swelinia ma długość 2,5 km.
W okresie międzywojennym wzdłuż Sweliny przebiegał najbardziej na północ wysunięty odcinek międzypaństwowej granicy pomiędzy Polską i Wolnym Miastem Gdańskiem. U ujścia potoku do Zatoki Gdańskiej znajdował się granitowy słup A001 z napisem Traite de Versailles / 28 Juin 1919 z dużymi literami FD i P.
P od strony Polski, FD od strony Wolnego Miasta i D od strony Niemiec.
Kolibki to nazwa dawnej posiadłości ziemskiej położnej między potokami Sweliną i Kaczą. Pierwotna nazwa brzmiała Kolebka i nawiązywała do wklęsłego terenu, przypominającego swym kształtem kolebkę, kołyskę.
Kolibki to dawna własność cystersów oliwskich, a w okresie późniejszym własność rycerska i szlachecka.
Majątek kolibkowski był własnością znanych rodów szlacheckich, m.in. Wejherów, Radziwiłłów, Ostromeckich, Sobieskich i Przebendowskich. Ostatnim właścicielem był król Jan III Sobieski, po jego śmierci majątek przejeła Królowa Marysieńka, a na końcu posiadłość została sprzedana przez jego syna i trafiła w ręce wojewody Piotra Przebendowekiego.
W okolicy dworu znajdowały się nieistniejące już obiekty karczmy z XV wieku, cegielni (z wyprodukowanych cegieł wybudowano wiele gmachów m.in. w Gdańsku Oliwie opuszczona i zrujnowana obecnie dawna zajezdnia tramwajów konnych, al. Grunwaldzka 537), hamerni, młyna zbożowego i papierni.
W okresie międzywojennym znajdowała się tu granica celna.
Rezerwat Kępy Redłowskiej jest jednym z najstarszych rezerwatów w Polsce, a przez swoje położenie również jednym z najbardziej malowniczych. Utworzony został Zarządzeniem Wojewody Pomorskiego z dnia 29 lipca 1938 roku w pasie nadmorskim południowo-wschodniej części Kępy Redłowskiej, między Orłowem a Polanką Redłowską w Gdyni. Obejmuje on kompleks lasu bukowo-dębowego o powierzchni 120,08 ha. Jego charakterystyczną cechą jest wciąż cofający się Klif „Orłowski”, na przykładzie którego doskonale można obserwować procesy geomorfologiczne zachodzące na styku lądu i morza.
W latach w latach 1964-2002 służył w norweskiej marynarce wojennej.
W 2002 roku został przekazany Polsce.
Nie wszedł do służby, ale był pływającym magazynem części zamiennych dla pełnosprawnych okrętów wcielonych w skład PMW.
W maju 2011 roku „Kobben” trafił do Stoczni Marynarki Wojennej, gdzie usunięto balast i zbędne urządzenia, wyczyszczono i zakonserwowano kadłub, na burcie wycięto otwory, w których zainstalowano drzwi.
Wewnątrz kadłuba okrętu znajdują się laboratoria, m.in. nawigacji podwodnej, uzbrojenia torpedowego, siłowni okrętowych oraz badawcze stanowisko obrony przeciwawaryjnej.
Osada Rybacka – osiedle w Gdyni położone w granicach dzielnicy Oksywie na Kępie Oksywskiej i nad Zatoką Pucką.
We wschodniej części osiedla, nad zatoką, znajduje się niewielka przystań rybacka wraz z zapleczem gospodarczym. Na stromym zboczu Kępy Oksywskiej znajduje się jedna z dwóch w północnej Polsce kolei linowo-terenowych (druga znajduje się kilkaset metrów dalej na północ w Kolonii Rybackiej), która jest wykorzystywana do transportu połowów pomiędzy miejscem postoju łodzi rybackich a pomieszczeniem gospodarczym na osiedlu. Kolej powstała z elementów infrastruktury Oksywskiej Kolei Nadbrzeżnej (tzw. Kaszubskiego Ekspresu), która kiedyś przebiegała m.in. na wysokości Osady Rybackiej, ale wzdłuż brzegu zatoki.
Samolot MiG-21 PF typ 76 nb 0716 / nr 760716 został dostarczony do Polski w grudniu 1964 roku. Samolot ten należał do jednych z pierwszych tego typu maszyn w Polsce. Jego przekazanie Wojsku Polskiemu nastąpiło w Krzesinach w 62. PLM. Następnie maszyna została przekazana do 34. PLM w Babich Dołach.
Samoloty MiG-21 PF, wyposażone w stację radiolokacyjną RP-21, kierowane pociski rakietowe RS-2 US naprowadzane systemem radiolokacyjnym, powiększony zapas paliwa i kilka innych nowości, stanowiły zupełnie nową jakość. W przeciwieństwie do poprzedniej wersji MiG-21 F-13, mogły już faktycznie działać w dzień i w nocy, w „każdych warunkach atmosferycznych”.
Samolot MiG-21 PF nb 0716 po zakończeniu służby, został ustawiony jako pomnik na terenie jednostki wojskowej (koniec ulicy Zielonej w Babich Dołach). Było to prawdopodobnie około 1989 roku.
Torpedownie przy polskim wybrzeżu budowali Niemcy. Były to tak zwane ośrodki badawcze torped na terenie okupowanej Polski. Stawiano je w czasie II wojny światowej, a w środku montowano torpedy. Dokonywano też próbnych strzelań. Torpedownie często połączone były z brzegiem kolejką wąskotorową, którą transportowano podzespoły torped.
Babie Doły są najdalej wysuniętą na północ dzielnicą Gdyni. To właśnie tu, niedaleko brzegu, powstała torpedownia, jedna z dwóch w Polsce. Był to ośrodek badawczy Luftwaffe. Druga torpedownia została zbudowana niedaleko, także w Gdyni, na Oksywiu – to dzielnica granicząca z Babimi Dołami. Był to z kolei obiekt badawczy Kriegsmarine.
Oba obiekty łączyła Oksywska Kolej Nadbrzeżna. Wąskotorówkę zwano też Kaszubskim Ekspressem. Dziś, poza jednym wagonikiem, nic z niej nie zostało.
Z dwóch wymienionych to właśnie torpedownia Babie Doły jest bardziej znana. Zbudowano tam także port. Pozostałości poniemieckiego drewnianego portu jak i sam budynek torpedowni były scenerią wielu filmów, m.in. serialu Czterej pancerni i pies.
Obie torpedownie były podobnej konstrukcji. Miały wysokie wieże, zaś pod wodą na dnie zatoki znajdował się korytarz, w który wystrzeliwano torpedy. Obecnie budynki w ogóle się nawzajem nie przypominają. To ze względu na to, że ta w Oksywiu jest dość dobrze zachowana. Z torpedowni Babie Doły pozostała ruina.
Budynek nigdy nie był remontowany. Urządzenia rozkradła Armia Czerwona, ale Rosjanie prawdopodobnie nigdy z nich nie skorzystali. Uszkodzone zostało także molo przy torpedowni. Ostatecznie wysadzono je w latach 90. Frontowa ściana zawaliła się z kolei na przełomie lat 70. i 80.
Torpedownia na Oksywiu zwana Formozą pozostaje w użyciu, ale ma inną funkcję niż dawniej. Znajdują się tam stacje pomiarowe pól: magnetycznego, cieplnego, elektrycznego, powierzchni skutecznego odbicia oraz hydroakustycznego.
Skomentuj