Jaworzno: Trasa okrążająca GOP od południowego wschodu Pszczyna Sławków

Dodano 10 lipca 2013 przez plik GPX
Jaworzno: Trasa okrążająca  GOP od południowego wschodu Pszczyna Sławków

• Data: 10 lipca 2013
  • Lokalizacja: Polska, śląskie, Sławków
mini38
Stanowi fragment trasy Pszczyna – Bieruń Stary – Imielin – Jaworzno – Zalew Sosina – Sławków. Szlak wkracza na teren Jaworzna (mapa 9) z Mysłowic-Dziećkowic przez most na rzece Przemszy i prowadzi ul. Celników (74) do parku, gdzie znajduje się węzeł szlaków. Jadąc prosto dotarlibyśmy do Rynku (78), skręcając w lewo w ul. Zwycięstwa (75). Od węzła szlaków udajemy się razem ze szlakiem zielonym (trasa nr 7) ul. Flisaków i Wygoda. Po chwili skręcamy w ul. Zelwerowicza i drogą pokrytą kostką betonową, a następnie żwirem, wznosimy się pod szczyt Celinowych Górek (297 m n.p.m.). Tutaj rozpościerają się widoki na Jeleń i Zbiornik Imieliński oraz znajduje się stanowisko odpoczynkowe. Po kilku metrach dojeżdżamy do rozwidlenia szlaków – rozstajemy się z zielonym szlakiem, który biegnie prosto. Nasz szlak odchodzi w kierunku północnym, by drogą gruntową, zaliczając w lesie łagodny podjazd na górę Koniówki (mapa 6), dotrzeć do ul. Sielec, gdzie łączy się z niebieskim szlakiem (trasa nr 478). Od tego miejsca oba szlaki biegną razem w dół, ul. Hetmańską, do osiedla Bory i dalej do centrum miasta asfaltowymi ulicami: Niemcewicza, Tetmajera, Reja, Olszewskiego, Górniczą i Zacisze pod siedzibę Oddziału PTTK w Jaworznie. Dalej prowadzą do węzła szlaków przy ul. Grunwaldzkiej, w którego bezpośrednim sąsiedztwie znajduje się kilka zabytkowych obiektów centrum Jaworzna (patrz: 1, 2, 26). Od węzła szlaków, razem z trasą czerwoną (nr 481), wzdłuż parku (ul.Zieloną), dojeżdżamy do budynku Muzeum Miasta Jaworzna (3) przy ul. Pocztowej. Jadąc w lewo możemy zobaczyć bibliotekę (5) i rynek (4). My udajemy się dalej ul. Narutowicza, by za Komendą Miejską Policji skręcić w ul.Białą i dojechać do ul. Wandy. Tutaj czerwony szlak skręca w prawo, a nasza trasa w lewo,
by na pierwszej krzyżówce skręcić w prawo w ul. Żółkiewskiego, a następnie w lewo w ul.Obrońców Poczty Gdańskiej.

Uwaga! Jadąc w odwrotnym kierunku z ul. Obrońców Poczty Gdańskiej skręcamy nie w ul. Żółkiewskiego tylko wcześniej w ul.Ks. Stojałowskiego, a następnie w ul. Wandy. Jadąc ul. Ks. Stojałowskiego mijamy po drodze Mały Rynek (dni targowe we wtorki i piątki) oraz budynek bóżnicy „Chrzanower Szul” typu bejt ha midrasz (102). Jadąc dalejprosto dojechalibyśmy do rynku (4, 5). Z ul.Wandy skręcamy w ul. Białą, następnie koło Komendy Miejskiej Policji w prawo ul. Narutowicza. Przy muzeum (3) skręcamy w lewo w ul. Pocztową i na rondzie przed głównym budynkiem Urzędu Miasta w prawo, objeżdżając park (2) zgodnie ze wskazówkami zegara. Z ul. Grunwaldzkiej, nie dojeżdżając do węzła szlaków, skręcamy w ul.Zacisze. Z ul. Obrońców Poczty Gdańskiej skręcamy w prawo w ul. Sławkowską. Jedziemy cały czas prosto, zostawiając po prawej stronie cmentarz ciężkowicki (8), za którym osiągamy węzeł szlaków. Tutaj swój początek mają dwie zielone trasy (nr 470 i 471). Dalej droga zmienia się z asfaltowej w żwirową. Mapa 2: Po 1,5 km napotykamy kolejny, tym razem czarny szlak (trasa nr 473), którym udając się w lewo możemy dojechać do pomnika przyrody „Sasanka” (27). My jedziemy prosto drogą żwirową i asfaltową przez osiedle Dobra w kierunku Szczakowej. Przy cmentarzu (34) spotykamy szlaki czerwony (trasa nr 482) i czarny (trasa nr 472). Skręcamy w lewo, a po 240 m płyt betonowych w prawo, w przedłużenie ul.Bukowskiej – trasy czerwona i zielona kierują się prosto. Nasz szlak prowadzi cały czas asfaltową ul.Bukowską przez rzekę Kozi Bród (mapa 3), przejazd kolejowy na trasie Katowice-Kraków, koło zalewu Sosina (39) i wiadukt nad torami w kierunku Bukowna. Za przystankiem kolejowym Knieje dojeżdżamy do granicy miasta i tutaj w odległości około 1 km od wiaduktu kolejowego skręcamy w lewo, w dół, w drogę żwirową do zrekultywowanego wyrobiska poeksploatacyjnego Kopalni Piasku Podsadzkowego „Szczakowa”. Szlak doprowadza do rzeki Biała Przemsza i tutaj znakowanie się kończy. Jadąc dalej przekraczamy rzekę Biała Przemsza i dojeżdżamy do wsi Burki, a następnie do schroniska młodzieżowego Sławków-Niwa.
Trasę poleca
MCKiS w Jaworznie

Mapa Rowerowy Szlak Orlich Gniazd
Rowerowy Szlak Orlich Gniazd - mapa turystyczna w aplikacji Traseo

Szlak Orlich Gniazd to „rowerowy klasyk”. Jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych szlaków rowerowych w kraju, cieszącym się ugruntowaną renomą i dużą popularnością zarówno wśród rowerzystów o sportowym zacięciu, jak i miłośników turystyki...